Jakiś czas temu zacząłem pisać felietony. Nie jestem dziennikarzem, po prostu mnie to bawi. Są proste i szczere, i ponoć są tacy, którzy lubią je czytać.
Poniżej znajdziesz pełną listę linków do moich tekstów opublikowanych na Jazzarium.pl – polecam zarówno portal jak i moje teksty. Najnowsze są na górze listy, ale reszty nie ułożyłem w jakiejś szczególnej kolejności. W każdym felietonie polecam jakiś album, moim zdaniem są to płyty zdecydowanie warte posłuchania, niekoniecznie jazzowe – ale tak naprawdę muzyka często jest pretekstem lub komentarzem do opisywanej rzeczywistości.
Miłej lektury!
- Odmienności (Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble, Warszawa 2019)
- A gdyby tak wszystko rzucić i wyjechać? (Nomadland)
- Akt ósmy (Mary Halvorson Code Girl, Artlessly Falling)
- Z zamkniętymi oczami (Jen Shyu, Jade Tongue, Zero Grasses: Ritual For The Losses)
- O co chodzi? (Bill Frisell, Music For The Films Of Buster Keaton)
- Stabilizacje (Thumbscrew, Never Is Enough)
- Równowaga (Johny Cash at San Quentin)
- Zmęczony (Tin Hat, Foreign Legion)
- Bez kolorów (Nick Cave, Warren Ellis, Carnage)
- Play (Chick Corea, Bobby McFerrin, Play)
- 100 (Ingrid Laubrock, Mary Halvorson, Kris Davis & Nate Wooley. Contemporary Chaos Practices)
- Dylan (Bob Dylan, Rough and Rowdy Ways)
- Zmiany (Brad Mehldau, Suite April 2020)
- Kothbiro (Ayub Ogada, En Mana Kuoyo)
- Modigliani (Jakub Józef Orliński, Facce D’Amore)
- Dlaczego nie posłuchałem nowego Nicka Cave’a (Nick Cave, Idiots Prayer)
- Smutny (Keith Jarret, Budapest Concert)
- Wściekły (tego dnia nie byłem w stanie niczego słuchać)
- Bez uprzedzeń (Bill Frisell, Valentine)
- Bezludna wyspa 2.0 (Brad Mehldau, Suite April 2020)
- Inni (Max Richter, Voices)
- Szczęście (Maria Schneider, Data Lords)
- Zachwyt (Cecil Taylor, Tony Oxley, Birdland, Neuburg, 2011)
- Emocje (Cecil Taylor, Tony Oxley, Birdland, Neuburg, 2011)
- Dzienniki zarazy, część któraś-tam + 1 (Anais Mitchell, Hadestown)
- Noc (Brad Mehldau & Joshua Redman, Tenderness)
- Szkoda, cholera (Dead Can Dance, AION)
- Jak się znaleźć? – poradnik dla początkujących (Steve Reich, Different Trains, Electric Counterpoint)
- Dzienniki zarazy, część któraś-tam (Michael Kiwanuka, Love & Hate)
- Przejście (Marc Ribot, Songs Of Resistance)
- Dziub-dziub (Julian Lage, Love Hurts)
- Próba generalna (Grimes, Miss Athropocene)
- O stacjach benzynowych (Wieża Ciśnień, Strings Theory + Tao)
- Mam dość (Sesteto Internazionale, Live In Munich 2019)
- Wolę mieć mniej (Tomeka Reid Quartet, Old New)
- Muzycy wyklęci. (Johny Cash, America IV – The Man Comes Around)
- Ten felieton pewnie też jest polityczny. (Brad Mehldau, Mark Giuliana, Mehliana, Taming The Dragon)
- Wesołych Świąt!
- Już tu byłem. (Dave Rempis, Tomeka Reid & Joshua Abrams, Ithra)
- Nie kupuj nowego samochodu, lepiej posłuchaj Nicka Cave’a (Nick Cave and The Bad Seede, Ghosteen)
- Jak to zrobił Mark Ribot? (Mark Ribot, Songs Of Resistance)
- Spotkanie (Me’Shell Ndegeocello, Bitter)
- Wybory (Phicus, Martin Küchen, Sumpflegende)
- Pani M. prosi o uwagę (Marc Ducret, Lady M)
- Jakim cudem? (wspomnienie z koncertu)
- Pod drzewem (Dave Douglas, Uri Caine & Andrew Cyrille, Devotion)
- Poczytalny
- Na krawędzi (The Art Ensemble Of Chicago, We Are On The Edge)
- Odkrywanie Bacha (Keith Jarret, The Well Tempered Clavier, concert recording)
- Duch w maszynie (Dan Tepfer, Natural Machines)
- Poszukajmy Gabriela. (Brad Mehldau, Finding Gabriel)
- Wybór. (Ingrid Laubrock, Contemporary Chaos Practice)
- Banan. (O wystawie Natalii LL i Katarzyny Kozyry w Muzeum Narodowym)
- Północ. (O pewnej płycie, której nie warto słuchać)
- Piękna katastrofa. (Laurie Anderson & Kronos Quartet, Landfall)
- Cichutko. (Marc Ribot, Silent Movies)
- O zaprzeczaniu zaprzeczeniom. (Mary Halvorson & Bill Frisell, The Maid with the Flaxen Hair)
- Przepraszam, dziś nie napiszę o muzyce, nie jestem w stanie. (Naprawdę tak było)
- Postanawiam. (Mary Halvorson & Bill Frisell, The Maid with the Flaxen Hair)
- Zagramy? (O wspólnym muzykowaniu przy Wigilii)
- Wake Up!!! (Rage Against The Machine, Rage Against The Machine)
- Marzę o mgle. (Tyshawn Sorey, Verisimilitude)
- Rzecz o niepodległości. (Brad Mehldau, Blues And Ballads)
- Pochwała ulotności. (Charlotte Hug, Son-Icon Music)
- Naprawdę staram się nie pisać o polityce, ale czasem po prostu mi nie wychodzi. (Mark Ribot, Songs Of Resistance)
- Sława drwala (Joe Morris, Ultra)
- Warto. (Nate Wooley & Torben Snekkestad, Of Echoing Bronze)
- Punkt widzenia. (Anthony Braxton Sextet, Parker)
- Jak słuchać, przewodnik dla początkujących. (Tomas Fujiwara, Triple Double)
- To trudna muzyka – ciężka, miejscami wręcz nieprzyjemna i bolesna – ale stawia ważne pytania i dlatego trzeba jej posłuchać. (Mary Halvorson, Meltframe)
- Po co komu Coltrane? (John Coltrane, Both Directions At Once)
- Oderwany. (Ambrose Akinmusire, A Rift In Decorum)
- Requiem. (The Academy Of Ancient Music, W. A. Mozart, Requiem)
- Bez kwitnie. (Egberto Gismonti & Nana Vasconcelos, Duas Vozes)
- Chcę kupić gramofon. (Ralph Towner, My Foolish Heart)
- Znalazłem alternatywę. (Andrzej Chłopecki, Dzienik ucha. Słuchane na ostro)
- Not in our name! (Charlie Haden, Liberation Music Orchestra, Not In Our Name)
- Ciekawość nie jest pierwszym stopniem do piekła. (Elliot Sharp, Mary Halvorson i Marc Ribot, Err Guitar)
- Słowa. (John Coltrane, Love Supreme)
- Wszystkiego najlepszego! (Życzenia wielkanocne, nieco podstępne)
- Can you hear me? (Agusti Fernandez, Ad Libitum Ensemble, River, Tiger, Fire)
- Z tymi kolędami to w zasadzie nienajgorszy pomysł. (O wspólnym koledowaniu, rzecz jasna)
- Piękny horror. (Nosferatu – symfonia grozy, film z 1922)
- A dlaczego? (Mary Halvorson, Code Girl)
- Jak przeżyć wakacje? (Julian Lage, Arclight)
- Obawiam się, że pozytywiści mieli rację. (Lost Education, Book of Dreams)
- A gdyby tak rzucić wszystko i posłuchać czegoś innego? (Goat, Commune)
- Seymour czyta konstytucję. (Brad Mehldau, Seymour Reads The Constitution)
- Na głowie. (Bill Frisell & Thomas Morgan, Small Town)
- Magnolia i ja. (O zupełnie niepotrzebnych dźwiękach)
- Ci nowi. (Ornette Coleman, The Shape of Jazz to Come)
- Wbrew pozorom to nie jest tekst o piłce nożnej. (Eddie Prevost & Evan Parker, Tools of Imagination)
- Czy wiesz, jak prawidłowo dobrać jazz do jagnięciny? (Kamasi Washington, The Epic)
- Jazz skończył się na Kill’Em All. (Anna Gadt, Rennaissance)
- Loud Hailer (Jeff Beck, Loud Hailer)
- Zima (Cuong Vu Trio meets Pat Metheny)
- Jazz to nie jest zupa pomidorowa. (Warsaw Summer Jazz Days 2017 – relacja)
- Kłopoty z niszami (Chris Thile & Brad Mehldau)
- Jazz na jazzowo (Charlie Haden & Jim Hall)
- O smutku (Tin Hat, Foreign Legion)
- Lato, czyli o wyższości muzyki improwizowanej nad piłką nożną. (Julian Lage, Modern Lore)
- Ostrożnie z misiami (Jerycho, Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita)
- Piosenka prawdę ci powie (Brad Mehldau, After Bach)
- Wyjeżdżam na Mandorlę (Nicole Mitchell, Mandorla Awakening II: Emerging Worlds)
- Zmiany (Maria Schneider, The Thompson Fields)
- Bezludna wyspa (Steve Reich, Tehilim)
- Amelinium (Jakob Bro, Streams)